Volkswagen si Hitler

Hitler un fan al automobilului


         Hitler nu a condus niciodata . Era insa un fan al automobilului. Si , dupa ce a citit in inchisoare , in 1923 biografia lui Henry Ford , visa sa poata influenta cumva istoria automobilului.Ii placuse ideea lui Ford T, o masina care folosise la maximum avantajele linie de productie si contribuise la motorizarea Americii.Asa ca de aici si pana la dorinta de a motoriza pasiv si Germania nu a mai fost decat un pas.



         In 1933 , Hitler devenea Cancelarul Germaniei. Un an mai tarziu , la Berlin , cu prilejul Salonului Auto , si-a insusit faptul ca marii constructori expuneau versiuni de masini populare , anuntand in stilul sau propagandistic ca automobilul nu trebuie sa fie privilegiul celor bogati. Si ca , mai mult , fiecare german va avea posibilitatea sa conduca o masina. In anul urmator le cerea deja celor de la Reichverband de Deutschen Automobilindustrie (Asociatia Germana a Constructorilor de Automobile) sa se ocupe de acest proiect. Acestia i l-au recomandat pe Josef Ganz , de la Standard Superior , la care a renuntat din pricina originilor sale , pentru ca in mai , la sugestia lui Jakob Werlin, dealer munchenez pentru Mercedes-Benz si consilier personal in domeniul auto , sa-l convoace la o discute pe Ferdinand Porsche. O idee impartasita de Fuhrer Pentru ca pe 17 ianuarie , dupa ce sperantele de a obtine finantare din alte surse se spulberasera, Herr Professor ii trimisese un raport intitulat ,, Constructia unui automobil economic german" si ii ceruse sa il supuna examinarii. Nu era insa singurul motiv . Hitler si-a adus aminte ca in urma cu catva ani se intalnisera in momentul in care anuntase ca se va oferi un premiu de 500 000 Reichmarks companiei care va reusi sa realizeze un model de curse competitiv. Daimler-Benz castigase concursul , dar Porsche , care lucra pentru Auto Union , a cerut ca o comisie sa reanalizeze proiectul sau , obtinand in final castig de cauza si producand un bolid care sa se bata de la egal la egal cu << Sagetile Argintii" intr-o epoca in care masinile germane dominau cursele de Grand Prix.


Ferdinand Porche


Discutia decisiva


       Discutia s-a purtat la Kaiserhof Hotel din Berlin , acolo unde , pana ce stabilimentul a fost complet distrus in razboi , s-a aflat cartierul general al lui Hitler . In 15 minute , lucrurile erau clare , Ferdinand Porsche fiind deja in posesia unui adevarat caiet de sarcini. Masina trebuia sa fie capabila sa transporte doi adulti si trei copii cu o viteza de 100 km/h , sa consume putin , sa nu aiba probleme pe timp de iarna , pentru ca la acea vreme existau putine garaje si sa nu coste mai mult de 990 Reichsmark , ceea ce insemna ca nu era cu mult mai scumpa decat o motocicleta.


Prototip al lui Beetle



       Daca primele cerinte corespundeau integral cu cele sugerate de Porsche , cand a venit vorba de pret , acestuia i s-a parut imposibil de realizat. Stia ca masina pe care o facuse pentru NSU urma sa coste dublu, iar un Opel P4 cel mai mic model in productie la acea vreme , costa de 2.5 ori mai mult. Hitler l-a asigurat insa ca nu era o problema de nedepasit , pentru ca avea deja un plan de rate. Asadar , lucrurile fusesera puse la punct. Ramanea de vazut ce-si doreste Porsche . Acesta a cerut sa nu existe probleme legate de finantare , iar fabrica sa fie dotata cu o tehnologie in masura sa asigure reducerea costurilor. Evident a primit acceptul , iar de-acum se putea apuca de treaba. Ferdinand era fericit ca-si putea implini visul si a inceput sa lucreze chiar daca nu avea contract , iar Hitler mai putea bifa un argument pentru propaganda.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu