Volkswagen visul unei masini populare
Discutiile despre o masina populara dateaza in Germania inca din 1904 ,Era o epoca in care automobilul era perceput drept un produs de lux , atat din punctul de vedere al pretului cat si prin prisma eforturilor pe care le presupunea intretinerea sa , care , evident , reprezenta o cheltuiala suplimentara.
Ford model T
In egala masura , tot atunci era la moda , in special in randul inginerilor , curentul de opinie legat de faptul ca viitorul automobilului este indisolubil legat de o productie in masa a unor modele accesibile maselor largi. Astfel ca , in timp ce Henry Ford motoriza America , propunand al sau Model-T , produs pe o linie de asamblare care ii permitea o productie de masa , in Europa se vorbea despre modul in care ideea sa putea sa fie dezvoltata. Iar in germanii , care reprezentau deja o forta in industria auto a continentului , se aflau , evident , intre promotori. Asa se face ca ideea de ,,Volkswagen" devenea un laitmotiv al presei specializate in timpul Republicii de la Weimai , reprezentand o sursa de inspiratie pentru designeri.
In 1925 , un student austriac de origine maghiara , Bela Barenyi , cel care avea sa fie ultelior parintele sigurantei pasive , realiza o lucrare intitulata ,, Fahrgestell-Entwurf fur einen Volkswagen"(,,Designul sasiului unui Volkswagen"). Acest studiu, dar si munca sa ulterioara i-a permis sa se alature unor nume ca August Horch , Ettore Buggati , Ferdinand Porche sau Heinrich Nordhoff in ,,Automotive Hall of Fame". Ceea ce este insa mai interesant este faptul ca schitele sale sugerau forma si cateva din elementele care aveau sa devina ulterior definitorii pentru Beetle.
Volkswagen Type 1
De altfel , acea silueta derivata dintr-o picatura de apa aparea la acea vreme in studiile mai multor oameni de stiinta si ingineri. Unul dintre acestia este Charles Edouard Jeanneret ,, Le Corbusier" , arhitectul care a revolutionat in domeniul formelor rationale . In 1928 acesta a aplicat criteriilor salefunctionale in domeniul auto , telul sau fiind de a obtine o masina care sa ofere maximum de habitabilitate , iar rezultatul a fost conceptul Maxi .
Era un model extrem de aerodinamic , ale carui tuse urmau forma ideala a picaturii de apa si care extrem de interesant avea motorul plasat in spate. Un alt exemplu devine de la austriacul Hans Ledwinka , cel care lucrase pentru Steyr , dupa care a plecat la Koprivnice , devenind designer sef a celor de la Tatra. Este cel care a inventat sasiul tubular , cu suspensii total independente si motor aspirat montat in zona din spate.
Acesta avea sa fie si unul dintre cei cu care Ferdinand Porsche , cel care avea sa fie parintele lui Beetle , s-a consultat extrem de mult . S-au cunoscut prin intermediul prietenilor comuni de la Steyr si au discutat indelung despre aceste solutii tehnologice , dar si despre design. In 1931 , se lansau doua masini care semanau foarte mult , Zundapp 12 si T97 , care aveau la origine ideile lui Ledwinka. Idei pe care Porsche le-a inglobat ulterior in proiectul Beetle , iar Ledwinka avea sa le foloseasca ulterior si in conceperea lui T77 (1934) , realizat impreuna cu fiul sau Erich primul automobil aerodinamic de serie care beneficiaza de un CX 0.212 pe care chiar si in zilele noastre putine automobile reusesc sa il depaseasca.
Zundapp 12
Tatra T97
Tatra T77
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu